Hvorfor er det viktigere å ha uendelig
mange valg, enn å ta noen av dem? Husk, å ikke velge er også
et valg...
|
100. Shopper du med
god samvittighet?
Erik satt på stamkaféen. Serveringen var ikke utover det
vanlige. Men billig var det. Delvis av høflighet spurte Erik sjefen
hvordan hun greide å holde så lave priser. Hun blunket lurt
og svarte lavt: ”Det er egentlig en smal sak. Alle som jobber her,
kommer fra Afrika. Illegale innvandrere, desperate etter jobb. De sover
i kjelleren, og er billige i kosten, for å si det sånn. De
tjener 100 kroner uka. De jobber hele dagen, seks dager i uka –
helt topp. Med så lave utgifter kan jeg selge billig.”
Erik ble litt paff. Hun som drev kafeen følte at hun måtte
forsvare seg litt. ”Alle tjener jo på dette,” sa hun.
”Afrikanerne velger å jobbe her fordi det hjelper dem. Jeg
tjener gode penger. Og du får billig latte og croissanter. Er det
egentlig noe galt i det?” Nei, tenkte Erik, det er vel ikke det.
Men han følte likevel behov for å finne seg en ny stamkafé.
Hun som drev kafeen hadde kanskje rett, men Erik følte likevel
at han var med på å utnytte fattige mennesker hvis han fortsatte
å gå hit. Han tok en slurk kaffe og lurte på hvordan
afrikanerne ville like det hvis han boikottet kafeen. Var det ikke bedre
å ha jobb og et sted å sove enn ikke å ha noe?
Du trenger ikke være en beinhard antikapitalist for å mene
at alle som bor i rike land, mer eller mindre er i samme posisjon som
Erik. Vi importerer billige varer fordi de som lager dem jobber for en
slikk og ingenting. Når vi vet dette og likevel fortsetter å
handle, bidrar vi til å opprettholde systemet.
La oss ikke lure av små forskjeller. Erik er kommet kloss oppi
systemet og kan se med egne øyne. Men geografisk nærhet har
ingen etisk betydning i dette tilfellet. Det er ikke noe bedre å
utnytte en person som befinner seg på motsatt side av jordkloden.
Det dreier seg heller ikke om at arbeidsstokken på kafeen er illegal.
Du kan bare forestille deg land hvor slike arbeidsforhold er allment godtatt.
Men kan man ikke si at akseptabel lønn avhenger av hvor man kommer
fra, at selv om 100 kroner uka er latterlig lavt i Norge, er det bra lønn
i Tanzania? Sant nok. Men er dette relevant? Er det ikke viktigere å
fastslå at kafeinnehaveren utnytter arbeidernes trengte situasjon?
Det dreier seg ikke om lønnsforskjell mellom Norge og Tanzania,
men om at innehaveren først og fremst tenker på egne interesser
og ikke på arbeidernes ve og vel. Innbyggere som jobber for vestlige
selskap i fattige land, har det kanskje ikke verre enn naboene. Men det
betyr ikke at arbeidsgiverne er fritatt for å ta hensyn til arbeidernes
lønn og arbeidsforhold, særlig når ting uten problemer
kunne vært ordnet bedre.
Men er det ikke bedre å ha litt enn ikke noe i det hele tatt? Nei.
Dette er en bortforklaring. Alternativet til dagens situasjon er ikke
ingenting. Alternativet er bedre lønn og arbeidsforhold. Eriks
og andres boikott kan ganske riktig bidra til at noen mister jobben. Men
lar vi være å boikotte et urettferdig system, er vi med på
å forsterke systemet slik at bedre betalte arbeidere på andre
kafeer og i andre land mister sine jobber.
Moralsk sett er det altså mange likhetstrekk mellom vår
egen situasjon og Eriks. Hvis du synes han bør skifte stamkafé,
bør du også innrømme at det er grunn til å bli
mer bevisst som forbruker. Vi bør ikke handle i butikker som til
syvende og sist avhenger av billig arbeidskraft i fattige land. Denne
konklusjonen er vanskelig å svelge fordi den innebærer at
vi alle sammen er medansvarlige i global utbytting. Kanskje mener du at
en så dramatisk konklusjon ikke kan være riktig og at det
derfor må være noe galt med argumentet. Da gjør du
det enkelt for seg selv. En rekke urettferdige systemer opp gjennom historien
er i praksis blitt opprettholdt på grunn av stilltiende tilslutning
fra store grupper i samfunnet. Tenk bare på hvordan de fleste hvite
sørafrikanere forholdt seg til apartheid, hvordan de fleste i den
hvite middelklassen i USA forholdt seg til slaveriet, hvordan de fleste
menn tidligere forholdt seg til kvinners rettigheter, og så videre.
Historien forteller oss med andre ord at det absolutt ikke er utenkelig
at det meste av det vi gjør også i dag, er umoralsk.
Tilbake til oversikten.
|